top of page

RECENZIE, SPRÁVY

RECENZIE: Values

TSUNAMI 02: SVOBODU JE TŘEBA OPEČOVÁVAT. I TU DIVADELNÍ

revue z festivalu …příští vlna/next wave… Praha, Veronika Švecová

Bez přehánění šlo o živou, upřímnou, a přesto sofistikovanou a politicky aktuální generační zpověď. Tvůrci v návaznosti na brilantní Zweigův esejisticko-historický román Svědomí proti násilí vystavěli metakomentář na totalizující tendence ve východní Evropě. (...) Určitě by se Poníženým a krvelačným dala vytknout dramaturgická i výrazová roztržitost a nesourodost nebo příliš kolísající dynamika, ale domnívám se, že ona neučesanost je statementem drzosti a energického vyjádření tvůrců. Už dlouho jsem s divadlem takhle nesouzněla.

VYCHOVALI NÁS TAK, ABY SME NEPROTESTOVALI. INSCENÁCIA PRINÁŠA PRÍBEHY Z KRVAVÝCH NÁMESTÍ

SME, Soňa Jánošová

„Keď nemáš veľa peňazí a vieš, že keď pôjdeš na protest, dostaneš pokutu vo výške svojho platu alebo dvoch, začínaš premýšľať: čo budem robiť zajtra? A je možné, že pokuta je to najmenšie, čo sa ti môže stať,“ vraví Irina, ktorá pochádza z chudobnej sibírskej oblasti, no už roky žije na Slovensku. Divákom sa však neprihovára priamo. Nahrávku jej hlasu si môžu vypočuť, keď do mobilného telefónu naskenujú QR kód s jej príbehom. „Očakávali od nás, že pôjdeme protestovať. Úprimne, aj ja som to očakávala,“ vraví Irina v inscenácii, ktorá je netradičnou kombináciou divadla, výstavy a inštalácií s pomocou moderných technológií.

NAOZAJ KRISTUS PRIKÁZAL PÁLIŤ ĽUDÍ? FANATIZMUS NEPOZNÁ NEVHODNÉ STOROČIE

SME, Soňa Jánošová

Vyzerajú, akoby práve vybehli z videoklipu Nicki Minaj. Zložito zapletené vlasy, leopardí vzor na podprsenke, dvojradové korčule. Choreografie sú náročné a dokonale nacvičené. Hudba vzniká priamo na javisku kombináciou živého hrania a elektronických škatuliek. Vizuálne a formálne pôsobí všetko tak moderne a ohurujúco cool, až máte dôvod na pochybnosti. Môže byť táto inscenácia o náboženskom fanatizme? Kde je ten stredovek, temnota a zatemnenie mysle, ktoré nútia ľudí zabíjať v mene Boha? Inscenácia Ponížení a krvilační nezávislého divadla Uhol_92 odpovedá prosto: V nás.

PONÍŽENÍ A KRVELAČNÍ

Dotyky a spojenia, Martin Bernátek

Inscenace rozvíjí téma nelineárně, mozaikovitě a pomocí energie různých intenzit. Nenajdeme tu žádnou jednoznačně rekonstruovatelnou fabuli či situaci, a proto je podstatnější atmosféra než děj a komplexní zážitek než pointy jednotlivých výstupů. Atmosféry – jako kvazisubjektivní fenomény bez jasného ohraničení - podle estetika Gernota Böhmeho jsou generovány hlavně scénografií a zvukem a světlem.

STRATENÍ V ČASOPRIESTORE

Túžby a problémy, o ktorých postavy na javisku referujú, môžu byť reflexiou univerzálnejších hodnôt človeka v bezpečnej zóne, mimo extrémnej situácie ohrozujúcej jeho život. Požiadavka primárneho zachovania si ľudských práv objavujúca sa v texte je definovaná cez vyjadrenia týkajúce sa banálnych potrieb ako právo na čistú košeľu či právo na posteľ. Za tým všetkým stojí túžba po sebapotvrdení ako ľudskej bytosti, ktorej prirodzene dané právo na život nemôže nikto vziať.

RECENZIE: News & Updates
bottom of page